איפה מתחילים? סיור מומלץ
























 
שלום חברים. איזה כיף שבאתם. בדף זה באתר שלנו תוכלו  להרחיב ידיעותיכם לגבי חלק מהמיצגים אשר תפגשו בביקור בפארק ומוזיאון המדע שלנו. אז קדימה, התחילו בסיור  ותהנו...   

במתחם הקול בפארק ננגן יחד על המטאלופון והליטופון.
קסילופונים הינם כלי הקשה. בליטופון הקלידים עשויים מאבן, ואילו במטאלפון הם עשויים מתכת. הקישו בעזרת המקשים על הקסילופונים השונים. האם אתם שומעים הבדל בסוג הצליל? גלי הקול מתנהגים אחרת בחומרים השונים, ולכן שומעים הבדל בסוג הצליל. ניתן לומר כי בליטופון הצליל עמום במידת מה, ואילו במטאלפון, הצליל דומה יותר לצליל של פעמון.

שני הקסילופונים מורכב מקלידים באורכים שונים, מהם מופקים צלילים בגבהים שונים.  נסו לשמוע אילו קלידים מפיקים צליל יותר גבוה או נמוך. ככל שהקליד ארוך יותר כך הוא מפיק צליל נמוך ולהיפך. תופעה זו נגרמת שוב כתוצאה מתדירות גלי הקול.

קול במובן צליל הוא הפרעה פיזית מחזורית ומתפשטת בחומר, אשר יכולה להיקלט על ידי איבר או מכשיר שמיעה ולהיות מתורגמת לחוויה חושית שמיעתית. בגלל אופיו המחזורי, הקול הוא סוג של גל, ויכול להתפשט בגז, נוזל, מוצק ופלזמה.

הידעת?
מקור הקסילופון באפריקה ואסיה. בתחילת דרכו, קסילופון הורכב משורת דלעות חלולות ומקל מעץ. לאורך השנים התפשט ברחבי העולם והתפתח לא מעט. את הדלעות החליפו קלידים ומקלות ההקשה אף הם הפכו נעימים יותר לנגינה. עם הזמן, באירופה ובאזורים נוספים, התפתח הקסילופון וכיום הוא חלק בלתי נפרד מיצירות בזרמי המוזיקה השונים.

ננגן גם על הצ‘לו הענקי - במתחם הקול שבפארק ישנם שני דגמים של כלי צ'לו, האחד עם תיבת תהודה והשני ללא. נסו לפרוט על המיתרים כאשר אתם לוחצים על הדוושה ברגליכם. לחיצת הדוושה גורמת למתיחת המיתרים. האם אתם יכולים להבחין בהבדל ביניהם בעוצמת הצליל?

תיבת תהודה הינו גוף חלול (בדרך כלל מעץ) שתפקידו להגדיל את עוצמת הצליל שמופקת מכלי נגינה אקוסטי. גלי הקול נעים דרך חלל האוויר שבתיבה ודרך גוף העץ שלה, ויוצאים דרך הפתחים שלה בצורה ממוקדת . באופן זה  נשמע הצליל יותר חזק בצלו עם תיבת התהודה לעומת הצ'לו ללא תיבת התהודה, שבו גלי הקול מתפשטים לכל הכיוונים והחלק היחסי מהאנרגיה שיגיע לאוזננו הוא קטן.  המבנה והצורה של תיבת התהודה וכן החומר ממנו היא עשויה משפעים על גוון הצליל של כלי הנגינה. 

הידעת ? שמו העברי של הצ'לו הוא בטנונית. במשפחת כלי הקשת ישנם מספר כלי נגינה אשר כולם בעלי צורה ותפקוד דומים, אך גדלים שונים, המשפיעים כמובן על גובה הצליל שהם מפיקים. 

נמשיך מכאן לשוחח דרך צלחות הקול.   
בפארק, ליד המטוס, מוצבות במרחק כ- 20 מטרים זו מזו שתי צלחות הקול.
עמדו ליד הצלחות, דברו בינכם בשקט והקשיבו בעיגול הכתום שהוא מרכז הצלחת. האם אתם יכולים לשמוע את הנאמר? הכיצד?
לגלי קול ישנה נטייה להתפזר לכל הכיוונים וגם לדעוך ככל שהם מתקדמים במרחב. גלי הקול היוצאים מהפה פוגעים בצלחת ומוחזרים לצלחת השנייה, שם הם מרוכזים במוקד - העיגול הכתום. 
צורת הצלחות הקעורה דומה לעדשה שמרכזת קרני אור כפי שנראה במוצג המראות השורפות.

בברכה נפגוש את בורג ארכימדס וגלגל הכפות של דה-וינצ‘י.  מי מהם ממלא את העלה מהר יותר?
בורג ארכימדס שעל שפת הברכה, הוא מתקן מכאני, שהומצא על ידי המדען והמתמטיקאי היווני ארכימדס (212-287 לפני הספירה). המתקן הומצא על מנת לעזור לאיכרים להעלות מים להשקיה מהנהר לשדה, בכמויות גדולות ובפשטות, ללא השקעת כוח רב.

החלק התחתון של המתקן מצוי בתוך מאגר המים, וציר הבורג נטוי בזווית לעומת המישור האופקי. המבנה הבורגי גורם לכך שמים יעלו במעלה הבורג, אל תעלת השקיה, הנמצאת ליד חלקו העליון של הבורג. המתקן מנצל את תכונות הבורג, בה פועלים בכוח קטן, לאורך דרך ארוכה ומבצעים עבודה (מכפלה של כוח בדרך) הזהה לזאת המבוצעת בהפעלת כוח גדול, לאורך דרך קצרה (חוק המנוף).

הידעת?
ארכימדס היה מתמטיקאי, מהנדס, ממציא ואסטרונום יווני. אף על פי  שמעט ידוע על חיין, הוא נחשב לאחד המדענים המובילים של העת העתיקה. ארכימדס גילה את חוק הציפה, תכנן מכונות רבות שהיו חדשניות מאוד, תיאר על החוק עליו מבוסס המנוף ועוד. חלק נכבד מיצירותיו ההנדסיות של ארכימדס מוקדש היה לצרכיה של עיר הולדתו סירקוסאי. הסופר היווני אתנוס תיאר איך הפקיד הירון השני בידי ארכימדס את תכנונה של הספינה סירקוסיה, שיעשה בה שימוש לטיולי מותרות, הובלות וכספינת מלחמה ימית. ארכימדס נענה לבקשתו, וזו הפכה לספינה הגדולה ביותר שנבנתה בתקופת העת העתיקה. לפי אתנוס, הספינה הייתה מסוגלת להוביל 600 אנשים וכללה קישוטי גינה ומקדש שהוקדש לאלילה אפרודיטה.
לתחזוקת הספינה תכנן אמצעי לשאיבת מים: בורג ארכימדס שמטרתו הייתה לשאוב את המים הרבים שדלפו לתוך ספינה בגודל שכזה.

עד היום נמצא המתקן בשימוש בחקלאות במדינותכגון מצרים וכן במערבלי בטון, קידוחי עומק ועוד.

במתחם האנרגיה נשתעשע בפרחי השמש ונשרוף מטרות בעזרת מראות. 

המראות השורפות - בפארק, ליד מטוס הפנטום, ישנו מוצג המורכב משמונה מראות קעורות המסודרות בצורת חצי גורן. המבקרים צריכים לכוון את המראות כך שקרני השמש יפגעו במראות ויוחזרו לכיוון המטרה (כף יד מעץ ). קרני האור מומרות לחום ולכן שורפות את המטרה. בדרך כלל לאחר מספר דקות בהן לא מזיזים את המראות, מתחילים להריח את השרפה ולראות את העשן העולה מהמטרה. הזמן שלוקח למטרה להישרף תלוי בעוצמת השמש; עונת השנה והשעה ביום.

מראה היא התקן בעל משטח פנים חלק המחזיר את קרני האור החזרה גמורה, כלומר היא מחזירה את כל קרני האור המגיעים אליה. מראה קעורה מרכזת את קרני השמש המגיעים אליה וממקדת אותן לנקודה אחת ועל כן מגבירה את עוצמת האור והחום. במראה קעורה קרני אור הפוגעות בה מרוכזות ומוחזרות לנקודת מוקד. במוצג , בנקודת המוקד של מכלול המראות מוצבת כף היד מעץ. 

עוד בפארק במתחם האנרגיה, הילדים הגדולים יוכלו להמיר את אנרגיית הגוף לחשמל בדיווש על אופני המזרקה.  

אם סיימתם לסקור את מוצגי הפארק ואתם כבר אלופי הפיזיקה אז בואו נכנס למוזיאון. (מי שדיווש על אופני המזרקה ישמח לבטח להצטנן במזגן...)

נתנסה גם באימון כושר מסוג אחר - אימון מוח במתחם "עושים חושבים", בו תוכלו לפתור פאזלים וחידות ברמות קושי שונות לכל המשפחה.  מי מנצח? אמא, אבא או הילדים?

במתחם תפגשו שמות של צבעים רשומים על הקיר. שמות אלה מופיעים בצבעים שונים משם הצבע הרשום. האם ניתן להגיד במהירות ומבלי להתבלבל, את הצבע בה רשומה המילה ולא את שם הצבע הרשום?
המוח רגיל לקרוא מילים בחיי היום יום, אך כאשר יש צורך בזיהוי הצבע, שנעשה באמצעות אזור אחר במוח, תהליך החשיבה מאריך את המשימה.  הצלחה במשימה תהיה גדולה יותר אצל ילדים שאינם יודעים לקרוא ואצל בעלי משקפיים כאשר מסירים את המשקפיים.

כיסא הפקיר: בכניסה למוזיאון נראה כיסא שעל מושבו מאות מסמרים גדולים שחודם כלפי מעלה.  לחיצה על חוד מסמר יחדי יכולה לפצוע, לעומת זאת, הכיסא אינו פוצע את היושב עליו. זה מכיוון שסך כל שטח ראשי המסמרים, גדול מספיק כדי להפחית את הלחץ המופעל על כל ראש מסמר. אנו משתמשים בהגדלת שטח המגע בכמה תחומים, נעץ שצדו האחד רחב וצדו השני סיכה, הצורה בה היד חותרת בשעת שחיה, מפרש של סירה וכו'.

הידעת? פקיר (בערבית: فقير, המשמעות המקורית של המילה - אדם עני) הוא סופי המבצע מעשים המצריכים כוח סבל רב ועשויים להיראות כמאגיים. בתקופת שליטת האימפריה המונגולית בהודו המושג "פקיר" חדר לשפה המקומית באמצעות חצרות המלוכה דוברות הפרסית של השליטים המוסלמים. כיום, כשמשתמשים במושג ביחס לעושי-נפלאות רוחניים הכוונה בדרך כלל לסופים אך גם לנזירים הינדים.

נמשיך לחדר חושך בו נסובב את מוצג הראינוע שהוא הבסיס ליצירת סרטי אנימציה. הביטו דרך אחד החריצים בעודו מסתובב, מה קורה לציפור?
הכנפיים של כל אחת מהציפורים בתזוזה קלה בהשוואה לזו שלפניה. כאשר מסובבים את התוף במהירות ניתן לראות בהתבוננות ממוקדת דרך החריצים את הציפור כאילו היא עפה. זאת משום שמוח האדם מסוגל לפענח כ-23 תמונות בשנייה כתמונות נפרדות. כאשר מהירות שינוי התמונות היא למעלה מ 23 תמונות בשנייה, המוח מפרש את ריבוי התמונות כתמונה אחת המשכית, למעשה סרט.
כאשר תמונה מופיעה בשדה הראיה שלנו, נקלטת במוחנו תמונה אחת שנשארת גם לאחר שהתמונה אינה עוד בשדה הראיה. תופעה זו מכונה "זיכרון העין".  כך יצרו את סרטי ההנפשה, אנימציה, ועל עקרון זה מבוססים כל סרטי הקולנוע והטלוויזיה.

עוד בחדר החושך, מוצג המדמה מהלך אור בסיבים אופטיים, המשמשים רבות בתחומי התקשורת והאינטרנט.  קרני אור מתקדמות בטבע אך ורק בקו ישר, אך דרך סיב אופטי האור למעשה משנה כיוון מספר רב  של פעמים בשל שבירת האור- תכונת האור הקשורה לחומר בו עוברות קרני האור.

הסיב האופטי שכל עוביו כשערה, מורכב מצינור פנימי: ליבה , וצינור חיצוני:
מעטפת. אלו בעלי מקדמי שבירה שונים: למעטפת מקדם שבירה נמוך יותר מזה של הליבה. בשל עקרון ההחזרה הגמורה המידע האופטי מועבר כמעט ללא איבוד אנרגיה ולכן עדיפה שיטה זו על פני העברה אלקטרונית של מידע בחוטי מתכת, שמתחמם ומאבד אנרגיה.

הידעת? לסיבים האופטיים שימושים רבים בתקשורת נתונים כגון כבלים תת קרקעיים. ברפואה, ניתוחים בשיטת האנדוסקופיה בהם מחדירים סיבים אופטיים אליהם מחברים מצלמה או פנס לביצוע ניתוחים ללא צורך בחתכים גדולים. שימוש נוסף ברפואה הוא להעברת קרני לייזר בניתוחים, במיוחד בניתוחי עיניים.

בחדר החושך נמצא גם את כדור הפלזמה. זהו כלי זכוכית מלא בגז (לרוב ניאון)
בלחץ נמוך. החוטים הזוהרים נוצרים כתוצאה מנוכחותם של יונים (אטומים בעלי מטען חשמלי) שמשתחררים מהגז בעקבות נוכחות מתח חשמלי גבוה במרכז הכדור. המטען החשמלי החופשי הופך את הפלזמה למוליכה חשמלית כך שהיא מגיבה בצורה חזקה לשדות אלקטרומגנטיים.
פלזמה נחשבת כמצב צבירה כשלעצמו, הנפרד מגז, בשל תכונותיה הייחודיות.

הידעת? תופעת אורות הקוטב הצפוני (aurora borealis) גם היא מתרחשת הודות לחלקיקי פלזמה. החלקיקים מגיעים מן השמש, נלכדים בשדה המגנטי של כדור הארץ וכאשר הם מתנגשים באטומי חמצן וחנקן שבאטמוספרת כדור הארץ, הם עולים לרמות אנרגיה גבוהות. כאשר אלו חוזרים לרמתם הרגילה נפלט האור בצבעים השונים: אדום, ירוק וכחול. גם במסך הפלזמה ישנה התייננות (הפיכה ליונים, חלקיקים בעלי מטען חשמלי) של חלקיקים המפיקה אור.

עוד בחדר החושך נמצא את המשטח הפוספורסנטי. וגם- מה מסתתר מאחורי המראה החצי חדירה? 

בתערוכת סיבוב בלונה פארק תנו לאמא להזיע ולסובב את הילדים על הקרוסלה. 

נסו גם להרים עצמכם בשלושת הכיסאות בעזרת משיכה בחבל, באיזה כיסא קל יותר? יודעים מדוע?
שימו לב למספר הגלגלות והחבלים במעלה החבל המחבר את הכיסאות לתקרה.

גלגלת היא מכונה הבנויה מגלגל המונח על ציר, בעל דפנות המאפשרות אחיזה לחבל. לגלגלות שני תפקידים: שינוי כיוון התנועה של המשא והפחתת הכח הדרוש
להרמת המשא המכונה " רווח כוח" או "יתרון מכאני".
הפחתת הכח המושקע באה על חשבון חבל ארוך  לפי חוק המנוף שניסח לראשונה ארכימדס.

ארכימדס היה הראשון לבנות מערכת של גלגלות והוא סיווג את הגלגלת (יחד עם המנוף והבורג) כמכונה פשוטה: מכונה אשר באמצעים מכניים המגדילה או מקטינה את הכוח על חשבון המרחק שלאורכו פועל הכוח, כך שאנרגיית העבודה הכללית (כוח כפול מרחק) נשמרת.
כמו שאר המכונות הפשוטות, לא ניתן לדעת מי המציא את הגלגלת. גרסאות מוקדמות שלה (שלא כללו גלגל וציר אלא מוטות עץ עליהם נכרכו חבלים) שימשו כבר את המצרים בעת העתיקה לבנייה, ובאזור מסופוטמיה ישנן עדויות משנת 1500 לפני הספירה לשאיבת מים בעזרת מתקנים כאלו.

ניתן לראות יישומים של חוק המנוף בחפצים ומתקנים רבים בחיי היום יום: מספריים, פינצטה, גלגלות שונות, מנופים ועוד. במוזאון ובפארק מוצגים נוספים הממחישים את חוק חשוב זה הינם: מאזניים, קרוסלה (גלגלי שיניים), שאיבת מים באמצעות דליים ובבורג ארכימדס לשאיבת מים.

הידעת? מסופר שארכימדס טען שיוכל להזיז כל דבר באמצעות גלגלת, ובהינתן מספיק גלגלות אפילו את העולם כולו. המלך היירון השני ביקש שיוכיח זאת על ידי הורדה של ספינת מלחמה גדולה, עמוסה בציוד ואנשים, מהרציף לים. ביום הנקוב ארכימדס ישב במרחק מה מהספינה ובמשיכת חבל קלה משך אותה לים באמצעות מערכת גלגלות שחיבר אליה. 

מראה אינסופית- במבואת המוזאון ניתן לראות שני מוצגים גדולים המורכבים משתי מראות מקבילות זו לזו. האחד בצורת שתי מראות עגולות עליונה ותחתונה, והשנייה מהווה שער כניסה.
כאשר נניח עצם בין המראות במוצג הראשון, או שנעמוד בין המראות שבשער, נראה מספר השתקפויות אין-סופי של העצם או שלנו. המראות מחזירות ביניהן את קרני האור הלוך ושוב ויוצרות אשליה של מראה בתוך מראה בתוך מראה...וכן הלאה- עד אין סוף. 

עוד המון מוצגים מחכים לכם במוזיאון.  קחו את הזמן לחקור כל אחד ואחד. לכולם יש הסברים קצרים וברורים.  לכם, המבוגרים תפקיד חשוב בקריאתם כך שהילדים יוכלו לגעת, להתנסות וגם להבין!
   
 

לכל שאלה אנחנו כאן, מלא את הטופס ונחזור אליך בהקדם:

אימייל שדה חובה
אימייל לא תקין
שם שדה חובה
טלפון שדה חובה